Vihkiminen

Avioliittoon vihkimisessä pyydetään Jumalan siunausta hääparin alkavalle yhteiselle tielle.

Tohmajärvellä avioliittoon vihkiminen eli häät pidetään usein Tohmajärven kirkossa. Vihkiminen voidaan pitää myös Värtsilän kirkossa (kesäaikaan) ja pyynnöstä vaikka omenapuun tai pihakoivun alla kotipihassa.

Avioliittoon vihkiminen voidaan myös toimittaa esimerkiksi kotikasteen yhteydessä parin kotona.

Tästä linkistä löytyy häävirsiä kuunneltaviksi

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Hääkellot

Vihkimisen jälkeen, kun häävieraat  ovat  poistuneet kirkon ulkopuolelle, on Tohmajärven kirkossa tapana soittaa kirkonkelloilla morsiusparille hääkelloja. Hääkellot toivottavat hääparille onnea ja siunausta yhteiseen elämään.

Tikkalan kappelin kolme kirkonkelloa
Tohmajärven seurakunnan vihkiryijy on levitettynä alttarin eteen
Tohmajärven kirkon vihkiryijy on Akkala-Jouhkolan Maatalousnaisten lahjoittama

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa