Konfirmaatio on rippikoulun päätösjuhla

Konfirmaatiossa Jumala siunaa ja vahvistaa nuoria sekä yksilöinä että osana seurakuntaa.

Konfirmaatio on nuorten oma juhla. Vanhemmilla ja läheisillä on konfirmaatiossa tilaisuus rukoilla nuoren ja hänen tulevaisuutensa puolesta yhdessä muun seurakunnan kanssa.

Konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista. Kastettuja vahvistetaan siunauksella ja seurakunnan rukouksella. Nuoret tunnustavat uskonsa yhdessä seurakunnan kanssa ja liittyvät sukupolvien ketjussa seurakunnan yhteiseen uskoon. Nuoret rukoilevat yhdessä, ja heidän puolestaan rukoillaan.

Konfirmaatio antaa kirkon jäsenelle oikeuden

• toimia kummina
  • osallistua ehtoolliselle itsenäisesti
  • asettua ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa, kun konfirmoitu jäsen on 18-vuotias.

Konfirmaatiomessu

Tohmajärvellä konfirmaatiomessua vietetään joko sunnuntain messun eli ehtoollisjumalanpalveluksen yhteydessä. Konfirmaatiomessun kulkuun voi tutusta tavallisen virsikirjan takasivuilta eli liiteosasta löytyvän tiivistelmän avulla.

Konfirmaatiomessu kestää yleensä 1–2 tuntia.

Messun alussa pappi ja läsnä olevat ihmiset tervehtivät toisiaan (vuorotervehdys). Tätä seuraa yhteinen synnintunnustus ja syntien anteeksi julistaminen. Tämän jälkeen lauletaan yhdessä ja luetaan Raamattua.

Varsinaiseen konfirmaatio-osaan kuuluu muun muassa uskon tunnustaminen, siunaus ja esirukous. Uskontunnustus tapahtuu saarnan jälkeen, jolloin rippikoululaiset ja kaikki läsnä olevat kristityt liittyvät uskontunnustukseen yhdessä.

Tämän jälkeen konfirmoitavat siunataan. Kummi tai nuoren muu läheinen ihminen on tavallisesti mukana konfirmaatio-osassa siunaamassa konfirmoitavaa. Usein rippikouluryhmä myös laulaa harjoittelemansa laulun.

Konfirmaatio päättyy ehtoolliseen, johon konfirmoidut rippikoululaiset osallistuvat ensin.

Heti messun jälkeen on konfirmaatiotodistusten jako, jonka jälkeen juhlapäivä saa jatkua omaan tahtiin.

Rippikoululeirin jumalanpalveluksen alttari ja risti

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä