Lauluyhtye Roosat

Lauluyhtye Roosat sai alkunsa Tohmajärven seurakunnan nuorten aikuisten raamattupiiristä.
Ryhmää oli pyydetty avustamaan hiljaisen viikon kirkkoiltaan ja siellä se myös lauloi ensimmäisen kerran 17.4.1984.
Ensimmäisen johtajansa yhtye sai Tohmajärvellä 80-luvun puolivälissä kesäkanttorina toimineesta Päiviö Turtiaisesta. Hän johti ryhmää vuosina -85 ja -86 ja antoi nimeksi Roosat.

Päiviön jälkeen Roosia johti Pekka Varonen kevääsen 1993 asti. Nykyisen johtajan, Esko Kauppisen kanssa Roosat esiintyivät ensimmäisen kerran vuonna 1993 Kauneimmissa joululauluissa.

Roosat on ollut lähtökohtaisesti naisyhtye, mutta viimeisen kymmenen vuoden aikana mukaan on saatu myös miehiä. Muutaman hengen ryhmästä on kasvanut nykyinen 14 laulajan yhtye.

Roosat on julkaissut kolme tallennetta, joista ensimmäinen "Nämä laulumme" syntyi Pekka Varosen johtamana v.-92.  Joululaulualbumit "On joulu taas" v.-96 ja "Joululaulujen soivan taas kuulen" v.2006 syntyivät Esko Kauppisen johtamina.

Lauluyhtye Roosien harjoituksissa kuorolaiset seisovat laulamassa
Roosat harjoittelevat Kemien seurakuntatalolla