Ristiäiset

Kaste kantaa elämän halki

Älä pelkää, minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut. Sinä olet minun. (Jes. 43:1)

Kristillinen kaste on uskon lähtökohta. Kasteen perusteella liitytään koko maailman laajuisen kristillisen kirkon jäseneksi. Kasteessa Jumala myös ottaa meidät luokseen ja tuntee meidät sillä nimellä, mikä meille on kasteessa annettu. Kasteen perusta on Jeesuksen antamassa kaste- ja lähetyskäskyssä (Matt 28:16-20)

Mihin otetaan yhteyttä?

Kasteesta voidaan sopia ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon tai suoraan siihen pappiin, jota toivotaan kastepapiksi. Ohessa yhteystietomme:

Kirkkoherranvirasto 0400 967 601 (os. Maiju Lassilan tie 16, 82600 Tohmajärvi)

www.tohmajarvenseurakunta.fi

Kirkkoherra

Mikko Lappalainen 050 359 6463

Seurakuntapastori

Antti Happonen 050 576 0108

YouTube-video

Seurakunta rukoilee kastetun puolesta

Kastettu lapsi liitetään jumalanpalveluksessa esirukoukseen, jossa rukoillaan lapsen, vanhempien ja kummien sekä isovanhempien puolesta. Usein tämä tapahtuu kastetta seuraavana sunnuntaina jumalanpalveluksessa, ellei vanhempien kanssa ole muuta sovittu.

Kastepuuhun lisätään kastetun nimi

Seurakunnassamme otetiin käyttöön Kastepuu mikkelinpäivänä 2015. Kasteen jälkeen lapsen nimi ilmoitetaan seurakunnalle jumalanpalveluksen yhteydessä. Samalla pieni, puinen enkeli, jossa on lapsen nimi ja kastepäivä, ripustetaan kastepuuhun. Täyttäessään vuoden lapsi saa seurakunnan onnittelukortin mukana tuon enkelin kotiinsa.

Tohmajärven seurakunnan kastepuu johon on ripustettu jokaiselle vuoden aikana kastetulle on oma enkeli.
Tohmajärven seurakunnan kastepuu
Kemien seurakuntatalon kastemalja puisella telineellään, vieressä pitsiliina lapsen pään pyyhkimistä varten.
Kemien seurakuntatalon kastemalja

Kummit

Lapsella tulee olla kummeina vähintään kaksi konfirmoitua evankelis-luterilaisen kirkon jäsentä. Sen lisäksi lapsella voi olla kummina enemmänkin em. ehdot täyttäviä kummeja. Kummeina voi toimia myös muita lapsikasteen hyväksyvän kirkon jäseniä.

Kummien tehtävä ja kelpoisuusvaatimukset nousevat kirkon perinteestä ja kummiuden sisällöstä. Kummin tärkein tehtävä on auttaa lasta kristillisessä kasvatuksessa ja rukoilla hänen puolestaan.

Ohjeita kastetoimitusta varten

Milloin lapsi on kastettava?

Sopiva aika kasteelle on kun lapsi on n. 1-2 kuukauden ikäinen

Pappi ja kastekeskustelu

Vanhemmat voivat saada kastepapiksi haluamansa seurakunnan papin, joka on työvuorossa. Jos seurakunnan jäsenet haluavat kastepapiksi jonkun muun kuin Tohmajärven seurakunnan papin, heidän pitää olla yhteydessä suoraan tähän pappiin. Ellei kastekeskustelusta ole sovittu kasteen varaamisen yhteydessä virastossa, pappi ottaa vanhempiin yhteyttä ja tällöin sovitaan kastekeskustelun ajankohta.

Kastekeskustelussa käydään läpi kasteeseen liittyviä asioita itse kastetoimituksesta, sekä muista käytännön asioista. Toimituskeskustelu voidaan käydä sopimuksen mukaan joko kotona, kirkkoherranvirastossa (Maiju Lassilan tie 16) tai muualla sovittavassa paikassa.

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät